Projecten

Grieks Drama op de planken

In één dag een theaterproductie in elkaar zetten over een bekende Griekse mythe, lukt dat denk je? Wij hebben het antwoord: nou en of! Onder leiding van onze dramadocenten maken onze gymnasiumbrugklassers een eigen toneelstuk en voeren deze op tijdens de #AshramWereldDag voor groep 8 leerlingen. Iedereen heeft een eigen rol in de productie. Er komt namelijk best heel wat kijken bij het opzetten en uitvoeren van een toneelstuk. Wie maakt de kostuums en rekwisieten? En wie gaat het podium op? Leerlingen ervaren wat de kracht van teamwork is en de kick van een eigen productie ten tonele brengen.

Griekse toneelstukken

We bezoeken in onze tweejarige brugperiode met de gymnasiumleerlingen Griekse toneelstukken. Het liefste maken we deze bezoeken interactief, zodat leerlingen niet alleen aanschouwen maar ook actief meedoen.

Week van de klassieken

In leerjaar 2 en 3 werken we met een thema tijdens de 'Week van de klassieken'. Leerlingen geven presentaties over dat thema, bijvoorbeeld reizen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt voorbij. Ze bouwen bijvoorbeeld een reiswagen op schaal, een wegenkaart, brengen offers voor een behouden reis (niet echt natuurlijk), koken Romeins. Ook een interessante vraag: waar komen de Romeinse gladiatoren eigenlijk vandaan? Wat is hun herkomst? In de van oorsprong Romeinse stad Tongeren was een grote reizende tentoonstelling over gladiatoren te zien, dus daar gingen onze gymnasiumleerlingen maar wat graag een kijkje nemen.

Griekse tragedie Antigone

Theatergroep Aluin voert speciaal voor ons de Griekse tragedie Antigone op in school. Van te voren maken leerlingen een koud buffet en spelen delen uit het toneelstuk. Geweldig leuk voor leerlingen om hun eigen stukje tekst later in de voorstelling te herkennen.

Binnenhuisarchitectuur en klassieke monsters

We doen tal van projecten op het gymnasium. Deze twee zijn ook zeker favoriet bij de leerlingen: onderzoek naar de binnenhuisarchitectuur van een Romeinse villa om vervolgens deze in een kijkdoos na te bouwen en onderzoek naar de monsters die voorkomen in klassieke verhalen en het verwerken van de resultaten in een presentatie.

Virtueel museum ontwerpen

Als gastconservator ontwerpen leerlingen een virtueel museum. Ze moeten dertig voorwerpen rond een klassiek thema zoeken (vanuit de oudheid door de eeuwen heen t/m nu!), deze correct documenteren, indelen in zalen, van voor de bezoeker interessante teksten voorzien, nadenken over het gebouw, museumwinkel, activiteiten voor kinderen etcetera. Dit vergt heel wat van hun creativiteit, analytisch vermogen en onderzoeksvaardigheden en tegelijk laat het zien hoe levend de klassieken nog steeds zijn in de maatschappij en kunstuitingen van nu.